Wilder Kaiser Trek

Kaisergebirge nebo také Císařské hory leží ve Východních Alpách ve spolkové zemi Tyrolsko v Rakousku. Skládá se ze dvou částí. Jsou to Wilder Kaiser – Divoký císař a nižší Zahmer Kaiser – Krotký císař. Obě části odděluje sedlo Stripsenjoch – 1580 m n.m. kterým během našeho treku projdeme. Nejvyšší horou Divokého císaře je Ellmauer Holt – 2344 m n.m. a Krotkého císaře pak Volder Kesselschneidl 2022m n.m. Vrcholové partie Wilder Kaiseru jsou tvořeny divoce rozeklaným vápencovým hřebenem stěn a věží a Zahmer Kaiser pak vrcholovými partiemi porostlými klečí. Délka pohoří je pouze a přibližně 20 km. Wilder Kaiser je vděčným místem pro horolezce, ale nabízí i možnost úchvatného treku nazvaného Císařská koruna, kterou zde během 5 dnů absolvujeme. Pohoří je chráněnou přírodní rezervací. Do nitra pohoří vede pouze jedna dlouho diskutovaná silnice. Flóra a fauna je bohatá. V pásmu lesa se vyskytuje především buk, jedle a smrk. Typickými zástupci fauny jsou mlok, užovka a zmije obecná. Ve vyšších polohách lze spatři kamzíka. Z ptačích dravců zde žije např. orel skalní, jestřáb lesní či krahujec obecný. Z drobnějšího ptactva je hojná kavka a krkavec a vzácnější pak je vlašťovka skalní a sýkora alpská. Trek je po celé trase středně náročný.

1. etapa : Going 772 mn.m. - Gruttehütte 1620m n.m. 3:32 9,0 km ↑884 m ↓29 m

První den treku po Císařské koruně zahájíme v městečku Going od velkého parkoviště v centru městečka. Going náleží mezi řadu obcí, které vytvořily propojený a moderní lyžařský areál SkiWelt Wilder Kaiser – Brixental. Z Goingu se nám Wilder Kaiser jeví jako impozatní divoká hradba věží, stěn a roklí. Po čtvrt hodině chůze vycházíme z Goingu do svěžího prostředí zdejšího pohoří.

Sledujeme značení Wochenbrunner Alm po cestě č. 14. Wochenbrunner Alm a přilehlý areál leží ve výšce 1100 m. Bývá zde velký počet lidí, protože místo je zpřístupněno osobní dopravě. Silnice je zpoplatněna a je jedinou dopravní tepnou do vnitra celého zdejšího pohoří. Odtud se nám k našemu cíli do Gruttehütte nabízejí dva směry. Cesta č.825 a cesta č. 812 přes Klammlweg. My volíme č. 812. Náš směr zprvu určuje příkrá, ale široká a schůdná cesta. Tu opouštíme nedaleko Gaudeamushütte směrem doleva. Zde se cesta, stále č.812, mění v travnatou a později v kamenitou pěšinu. Ve vyšších partiích je pro lepší schůdnost cesta opatřena ocelovým lanem a žebříkem. Toto místo je klasifikováno obtížností A. Následuje průchod sutí do rokle Klammel, kterou vystoupáme na louky s chatou Gruttenhütte kde přenocujeme. Celý úsek této dnešní etapy je středně náročný.

2. etapa: Gruttenhütte 1620 m n.m - Hintersteiner See 833m n.m. 5:32 14,0 km↑463 m↓1151 m

Dnešní etapa, stejně jako všechny další, bude opět středně náročná. Pro určení náročnosti etapy vycházíme z údajů uvedených na ukazatelích – červený bod.

Z chaty vycházíme doleva po cestě č. 823. Asi po jenom kilometru chůze po široké mírně klesající cestě odbočíme, stále po 823, doprava vzhůru a traverzujeme suťový svah. Procházíme dále úsekem, během něhož střídá les další suťové svahy až k pasece Kaiser – Hochalm s pasoucími se kravkami.

Před pasekou nás ještě čeká lehký zajištěný úsek ve svahu hory Sonnenstein.

Z paseky ještě kousek lesem k místu s výhledem na jezero Hintersteiner. Sestoupíme k němu po 821 do obce Bichl. Po občerstvení v příjemné restauraci nad jezerem pokračujeme po levém břehu k západnímu cípu jezera. Levý břeh volíme z důvodu lesního stínu a menšího provozu. Nocleh máme zajištěný v pensionu Maier v západním cípu jezera.

3. etapa: Pension Maier 833 m n.m. - Stripsenjochhaus 1577m n.m. 6:56 17,2 km ↑1493 m↓862 m

Přesto, že tato v pořadí 3. etapa bude opět středně náročná, po stránce fyzické námahy bude ta nejnáročnější.

Na trasu vycházíme za deště po schůdné a široké cestě č. 45. Po třech kilometrech z této cesty odbočujeme doprava a podél květy ozdobených almů v místě zvaném Scheffau am Wilden Kaiser se napojujeme na cestu č. 827 a začínáme příkře stoupat po lesní cestě až na vrchol Hochegg – 1470 m n.m. Z vrcholu, na kterém stojí velký kříž, sestupujeme do místa s několika budovami a kapličkou. Odtud stále po 827 docházíme, s krátkou odbočkou, k almu Steinberg. Zde si dopřáváme občerstvení ve formě přírodních produktů této farmy. Po chutné svačince stále po 827 docházíme na hranu, ze které příkře spadá do údolí Kaiserbachu stezka Bettlersteig. Již značně ztrouchnivělé prvky usnadňující náročný sestup se právě těší z nutné výměny za prvky nové. Po únavném sestupu se ocitáme konečně na samém dně údolí při Anton-Karg-Haus – 830 m n.m. Zde obědváme.

Po občerstvení nám již nezbývá, než vystoupat 750 výškových metrů do našeho dnešního cíle, do Stripsenjochhaus – 1577 m n.m.

4. etapa: Stripsenjochhaus 1577 m.n.m – Gasteig 750 mn.m. 3:42 13,1 km ↑203 m ↓1018 m

Původní záměr byl pokračovat originální trasou. Tedy vystoupat od chaty na Stripsenkopf 1807 m a dále na Felberg a po Kaiserbirge pozděj sestoupit do Kaiserbachtalu. Ráno je však počasí zoufale nepříznivé pro silný vítr a déšť a tak se rozhodujeme sestoupit od chaty přímo do Kaiserbachtalu. Dosti nám to pokazilo náladu, protože originál úsek nabízí krásné výhledy, ale v tomto nečase bychom z tohoto úseku stejně nic neměli. Sestupujeme tedy proti plánu po cestě č. 801 rovnou do údolí. Po sestupu do údolí pokračujeme, po krátké zastávce v Griesner Almu, po silnici a dále při rozvodněném Kaiserbachu do obce Griesnau. Z Griesenau se nám již nechce dál pokračovat po silnici do Gasteigu a tak na radu místních improvizujeme a podle mapy dorážíme po zábavnější cestě do cíle této etapy. Je jím hotel Gut Kramerhof.

5. etapa: Gasteig 750m n.m. - Going 7782 m n.m. 4:39 13,1 km ↑761m ↓759m

Poslední den treku vyrážíme po č. 231. Konečně již neprší, ale vodní toky jsou naplněny po okraj.

Pomalu stoupáme v serpentinách po široké štěrkové cestě vhodné pro kola. Asi po 5 kilometrech silnička končí a my se dáváme v tomto místě po č. 6 doleva na Granderlam. Odtud sestoupíme po 824 a později po 822 do obce Mauer. Z Mauer pokračujeme podle ukazatelů do cíle našeho treku v Goingu kde se náš okruh uzavře.