Co je nordic walking – severská chůze

Nordic walking, v českém překladu severská chůze, je pohybová aktivita se speciálními vycházkovými holemi. Jedná se o sportovní činnost, která je vhodná pro každého bez ohledu na věk nebo tělesnou zdatnost. Při nordic walking se zapojují svaly celého těla a zlepšuje se celková fyzická kondice.

Nordic walking pochází z Finska a ve finštině se označuje jako „sauvakävely“. Jeho zakladatelkou byla v roce 1966 profesorka tělesné výchovy a aktivní lyžařka paní Leena Jääskeläinen. Významnou osobností, která se zasadila o další rozvoj nordic walkingu, byl také Tuomo Jantunen, aktivní lyžař a ředitel outdoorové organizace Suomen Latu ve Finsku.

Výhody nordic walking

  • zapojení celého těla a zpevnění středu těla
  • větší efektivita pohybu než při běžné chůzi
  • vylepšení celkové fyzické kondice
  • zvýšení okysličení organismu
  • zlepšení astmatu a chronické bronchitidy
  • pozitivní působení na srdeční činnost a krevní oběh
  • urychlení metabolismu, snížení hladiny cukru a tuku v těle
  • odbourávání stresu

Nordic walking je sport vhodný téměř pro všechny, provozovat ho mohou jak děti, senioři, tak i lidé s nadváhou. Stejně tak je nordic walking častou součástí tréninků vrcholových sportovců. Zátěž si určuje každý sám podle svých možností a fyzické zdatnosti.

Nordic walking si můžete užívat prakticky kdekoliv. Nejlepší možností je vyrazit do přírody a načerpat energii z ticha a klidu. Pokud ale příroda není na dosah, je nordic walking vhodnou sportovní aktivitou například také do parku, na nábřeží nebo městské stezky.

Jak začít s nordic walking

Při nordic walking chůzi je třeba dodržovat speciální techniku. Základní pravidla by se dala shrnout takto: Během chůze by mělo být tělo mírně nakloněné dopředu a záda zůstat rovná. Ramena mají být volně svěšená a neměla by se zvedat nahoru. Odraz vychází z nohou i rukou dlaněmi umístěnými ve speciálních poutkách. Nordic walking hole se nezapichují před sebe, ale na úroveň paty předního chodidla.

Pokud si nevíte rady se správnou technikou, je možné se přihlásit na lekce nordic walkingu. Lektor se vám může věnovat při individuální lekci, nebo se lze techniku nordic walkingu naučit v kurzu. Lektor vám vysvětlí a ukáže, jak by nordic walking chůze měla vypadat. Poté bude sledovat a případně korigovat váš styl. Správná technika se dá osvojit během 1 až 3 lekcí.

Vybavení pro nordic walking

Základem nordic walkingu jsou kvalitní a správně vybrané hole, které dokáží dobře tlumit nárazy a poskytnout jistou oporu. Co se týká obuvi, vhodné jsou běžecké boty. V náročnějším terénu nebo v zimě přijdou vhod nízké trekové boty. Oblečení musí být pohodlné a nejlépe funkční, které umí odvádět pot a v případě potřeby také zahřát. V zimním období jsou vhodné také rukavice. Na delší trasy, kdy je třeba nést náklad, doporučujeme lehký batoh s bederním a hrudním pásem.

Jak vybrat nordic walking hole

Nordic walking hole mají úzkou rukojeť a obvykle je vyrobena v materiálové kombinaci plast a korek. Je opatřena rukavičkovým poutkem, které má dva otvory, jeden na palec a druhý na ostatní prsty. 

Hrot hole je ostrý, dozadu ohnutý a vyrobený z karbidu. Na tvrdém povrchu je vhodné používat na hroty holí gumový kryt (tzv. gumová botička) Ten chrání hroty před nadměrným opotřebením, snižuje otřesy do horních končetin a tlumí hlučnost nárazů holí na tvrdý povrch.

Na výběr jsou nordic walking hole s pevnou délkou, jejichž výhodou je nižší hmotnost. Druhou možností jsou skládací nordic walking hole, které mají výhodu ve své výškové variabilitě (každý uživatel si je může nastavit podle sebe) a lepší skladnosti. Určení správné délky nordic walking hole je následující: výška postavy v cm × 0,68 = výška nordic walking hole. Ruka by měla v lokti svírat přibližně pravý úhel.