Příběh tradice
Ne na sobě, ale v srdci. I tak se dá nosit outdoorové oblečení. Zvlášť, když jde o outdoorový luxus, jehož hodnota nespočívá v ceně, ale kvalitě.
Špičkový outdoor světových parametrů se dá dělat i v Sušici. A to kompletně od A do Z.„Jsme obrovsky hrdí na to, že vyrábíme v České republice. Co si budeme povídat, taková výroba je nesrovnatelně dražší, než kdybychom ji přesunuli někam do Asie. Jenže pro koncovou kvalitu a kontrolu je to nezbytnost a asi by nás to ani jinak nebavilo,“ vypočítává Zikmund Schwarzkopf, výkonný ředitel společnosti High Point, důvody, proč se původně vila rodiny Schwarzkopfů v posledních třiceti letech proměnila na místo, kde se už zase nejen žije, ale kde navíc vzniká outdoorové oblečení a vybavení s přidanou hodnotou.
„Osobně tu vnímám vášeň pro řemeslné zpracování. To je třeba pro mě zásadní věc. High Point je pro mě životní styl,“ přidává se designer Ján Jurčišin.
Už v roce 1916 založil Moric Schwarzkopf, praděd dnešního zástupce sušické podnikatelské dynastie, továrnu na výrobu obuvi, která se prosadila na zahraničních trzích a ve své době byla konkurencí značce Baťa. A už tehdy se profilovala filozofie, kterou převzal i dnešní High Point – zatímco Tomáš Baťa vsadil na masovost, Moric Schwarzkopf na malé série obuvi, vyšší cenu a kvalitu.Právě Moric Schwarzkopf vybudoval v centru Sušice rodinnou vilu, jejíž genius loci se stále promítá do firemních hodnot. „Celý tenhle prostor podporuje atmosféru, kterou u nás máme,“ vypráví Ján Jurčišin. „Propojuje se tady historie a tradice, je tu silně zakotvená právě ta řemeslná zručnost. Tohle vnášíme do našich modelů. Je to zároveň jedno z našich současných témat, kterých se držíme. Dělat menší série s vysokou kvalitou.“Výborná energie, která funguje. Rodina Schwarzkopfů získala vilu v restituci zpět a postupně ji dala dohromady. Díky tomu tu vznikla malá dílna, která je vším možným, jen ne unifikovaným pracovním prostorem. Stejně tak daleko mají kanceláře do kanceláří v moderních korporátech.
Důraz na tradici versus outdoorový highend? Jde to vůbec dohromady?
„Rodina tomu dala základy, nadčasové hodnoty. Jde nám o luxus. Ale co je dnes luxus? Ten přece není v ceně, ten je jasně definovaný v kvalitě zboží, které vydrží,“ tvrdí Zikmund Schwarzkopf.Tahle tradice a nadčasové hodnoty rodiny Schwarzkopfů patří až do druhé poloviny devatenáctého století, návaznost v podobě značky High Point přichází od roku 2003, ale už od roku 1992 vznikají v sušické vile spacáky a bundy a další horolezecké vybavení. Dnes firmu táhne trio v podání Zikmunda Schwarzkopfa, Jána Jurčišina a obchodního a marketingového ředitele Matěje Molcara. V plánu je modernizace a rozšíření výrobních prostor i průnik na světové trhy.„Jdeme směrem, kdy se soustředíme na technologie, které nám ušetří šičky. Švadleny nejsou a některé věci se dají dělat jinak, nemusí se šít,“ provází Zikmund Schwarzkopf podkrovní dílnou. Vzpomíná při tom na to, jak ho jeho otec bral odmala do hor a na skály a jak všechno vznikalo v době, kdy se otec chystal na výpravu na Pamír, a protože žádné horolezecké zboží nebylo k dispozici, postarala se o ně maminka, která doma ušila první spacák. Pak se začaly šít spacáky a batohy pro přátele, po restituci se výroba přesunula z domácích prostor do staré rodinné vily a zaměstnala se první šička. Pak druhá a třetí...
Začátky v kuchyni:
„Byl jsem u toho od začátku. Máma měla v kuchyni malý šicí stroj, já v obýváku na zemi stříhal bundy a kreslil na ně komory, v koupelně se plnily peřím... Takhle to trvalo dva roky,“ směje se Zikmund Schwarzkopf počátkům, které daly vzniknout dnešní podobě High Pointu.Prvotním výrobním programem byl důraz na péřové bundy a duté vlákno. Firma zachytila trend, kterému se paradoxně nikdo v Česku pořádně nevěnoval. Postupně došlo k rozhodutí nekonkurovat nástupu levnějšího zboží z Asie, ale znovu se soustředit na zachycení technologických a materiálových trendů. Tentokrát v podobě výroby technického outdoorového hardshellu, jak ve firmě říkají nepromokavým bundám z top laminátu dodávaného japonskou Toyotou.
Právě tady někde začíná expanze na zahraniční trhy, protože bundy ze Sušice si v ničem nezadají s top světovými produkty. V Česku se mezitím High Point stihl vyprofilovat jako dodavatel výbavy pro profesní organizace jako jsou hasiči, potápěči, vodní záchranáři, lidé z národních parků nebo členové Horské služby. Prostě všech těch, kteří mohou zároveň poskytnout zpětnou vazbu z extrémních podmínek. Úplně stejně jako třeba horolezec Radek Jaroš a další ambasadoři z prostředí hor.
„K dispozici máme skvělou zpětnou vazbu. Ale nejen od Radka a podobných hvězd. Stejně tak je super, když se nám ozve kluk, který prošel s batohem na zádech několik tisíc kilometrů přes Ameriku. Ukáže nám bundu a my vidíme, co s ní tahle zátěž udělala. To samé, když vidíme bundy, které nám přinese Radek. Stejně tak volal kluk, který dělá na horské službě ve francouzských Alpách s tím, že naše bunda je jediná, ve které se dá odhazovat sníh – tam to představuje několik tun sněhu, ale on se sice zpotí, ale i tak je díky prodyšnosti v pohodě,“ loví z hlavy příklady Ján Jurčišin.
Podle lidí z High Pointu vyzkouší skutečný extrém jen pár procent jejich zákazníků, ale to neznamená, že by i ti ostatní neocenili kvalitu. Jako třeba u současné vlajkové lodi firmy – bundy Protector 5.0, která prochází postupným už osmiletým vývojem.„To je přesně ten příklad moderních technologií,“ představuje ji Zikmund Schwarzkopf. „Jsou tam drobné technické detaily, které laik nevidí, ale které mají funkčně obrovský význam. Ať už to jsou třeba laserem řezané laminované zipy, stahování manžet, které dokonale stáhne rukáv, stahování kapuce, aby sedla jak helmu, tak bez helmy nebo speciální střih, kdy se bunda v žádné situaci nevyhrnuje.“
Ve firmě si s podobnými projekty doslova hrají. Hmotnost materiálu, použití, volnost pohybu... To všechno jsou parametry, o kterých přemýšlejí. S minimální nadsázkou se dá říct, že pokud přijdou po víkendu do práce s novým nápadem, už na konci týdne drží v ruce první prototypy.Už teď se řeší nové trendy v rámci outdooru, v Sušici sledují, kudy se celý obor bude v příštích letech ubírat tak, aby na všechny novinky dokázali reagovat.
Inteligentní materiály:
„Rád pracuji na vizích, ale čím více dopředu myslíte, tím je to dražší. Trh je globální a pokud se svezete na vlně trendu, máte v našem oboru tu výhodu, že se zákazník sladí s dalšími výrobky. Jakmile chcete mít informace pět let dopředu, je to už dražší. Právě informace jsou klíčové a pro nás extrémně drahé. Běžná praxe je proto přemýšlet v dvouletém časovém horizontu, víme přibližně, co se bude dít, na co se máme připravit,“ poodhaluje zákulisí Ján Jurčišin.
Co to znamená v praxi?
V současné době se všechno posouvá v prodyšnostech, upravují se vlastnosti laminátových materiálů. A to tak, aby laminát udržel vysoké hodnoty vodního sloupce, při kterém nepromokne, ale zároveň se ještě navyšovala prodyšnost. Ruku v ruce s tím jde odlehčování. Pak není problém dostat se v případě třívrstvých bund na hmotnost okolo 250 gramů.„Jenže přicházejí další specifika. Už před dvěma roky jsem si neuměl představit, o čem se vlastně budeme dál bavit. Budeme řešit jen hmotnosti? Barvy? Teď ty linie vývoje vidím naprosto přesně,“ pokračuje designér High Pointu.
O čem je řeč?
Hned o dvou liniích, kterými se bude vývoj outdooru v příštích letech pohybovat. Tou první bude důraz na udržitelnost a renovaci nebo dokonce upcyklaci, to znamená opravy a vylepšováni současného oblíbeného zboží, to kvůli zlepšení hodnot životního prostředí. Lidé se začnou zaměřovat na kvalitu, trvanlivost a svého oblíbeného oblečení se nebudou chtít tak snadno vzdát. Tou druhou je téma inteligentních materiálů a jejich propojení na internet věcí.„Půjde o propojení s naším virtuálním dvojčetem,“ usmívá se Jurčišin. Bunda z inteligentních materiálů vám bude hlídat tepovou frekvenci, objem vody v těle, ztrátu minerálů. Díky tomu vám dá včas najevo, že je potřeba dodržovat pitný režim nebo si udělat přestávku. V extrémních podmínkách k nezaplacení.Nejde o sci-fi. Už teď existují pilotní projekty „komunikujícího“ oblečení. Teď se pouze vyčkává, kdo přijde s inteligentním outdoorem jako první.„Do pěti let už ale půjde o běžné věci. Vývoj je jasně určený na roky dopředu. Zatím se o tom všem bavíme všeobecně a nikdo neprozradí nic konkrétního, ale řadu podobných věcí je už možné vidět,“ pokračuje Ján Jurčišin.
Řeč je například o speciálních bundách pro záchranné a ozbrojené složky. Takové bundy se během akce samy rozsvítí nebo rozblikají. Případně dokáží aktivně reagovat na změny tělesné teploty.„To všechno jsou ale hrozně jednoduché a běžné věci. To se bavíme o světýlkách a zabudovaných senzorech a bateriích. Ten vývoj půjde mnohem dál.“
High Point chce být u toho. Už jenom kvůli tomu, jaké hodnoty vyznává jako firma a jaké hodnoty vyznávají zákazníci.„High Point je srdcová záležitost. Něco, co nemáte na sobě, ale v sobě. Na co se můžete spolehnout. Náš zákazník je prostě srdcař, ví že se na nás může spolehnout, a že si může dopřát luxus, který vydrží velmi dlouho. Navíc to umí ocenit. To je něco, co vnímám jako sepětí s českou historií i tradicí a hodnotami, na kterých vyrostla rodinná firma,“ tvrdí Ján Jurčišin.
„Budeme mít po modernizaci moderní a stabilní zázemí, ale to nic nezmění na našem přístupu a našich hodnotách, které jsou zrozené z historie. Pořád se budeme držet ve stejném duchu,“ přidává Matěj Molcar.
Jaké jsou dvě linie, po kterých se bude vývoj outdooru v příštích letech pohybovat? Tou první bude důraz na udržitelnost a renovaci nebo dokonce upcyklaci, to znamená opravy a vylepšováni současného oblíbeného zboží, to kvůli zlepšení hodnot životního prostředí. Lidé se začnou zaměřovat na kvalitu, trvanlivost a svého oblíbeného oblečení se nebudou chtít tak snadno vzdát. Tou druhou je téma inteligentních materiálů a jejich propojení na internet věcí.
Podle lidí z High Pointu vyzkouší skutečný extrém jen pár procent jejich zákazníků, ale to neznamená, že by i ti ostatní neocenili kvalitu. Jako třeba u současné vlajkové lodi firmy – bundy Protector 5.0, která prochází postupným už osmiletým vývojem.
Už v roce 1916 založil Moric Schwarzkopf, praděd dnešního zástupce sušické podnikatelské dynastie, továrnu na výrobu obuvi, která se prosadila na zahraničních trzích a ve své době byla konkurencí značce Baťa. A už tehdy se profilovala filozofie, kterou převzal i dnešní High Point – zatímco Tomáš Baťa vsadil na masovost, Moric Schwarzkopf na malé série obuvi, vyšší cenu a kvalitu.